27 Μαΐ 2011

"Αφανίστηκε" η αγορά αυτοκινήτου


Του Δημήτρη Δελεβέγκου
«Εδώ και καιρό έχει μπει ταφόπλακα στην αγορά αυτοκινήτου. Η κυβέρνηση στολίζει με λουλούδια το μνήμα, επιβάλλοντας νέα φοροεισπρακτικά μέτρα». Με τη γλαφυρή αυτή εικόνα περιγράφει ο Κώστας Κυράτσος, μέλος του  Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει σήμερα η άλλοτε κραταιά αγορά αυτοκινήτου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κλάδος του αυτοκινήτου αντέδρασε «παθητικά», δεν εξέδωσε -ως συνήθως- καυστικές ανακοινώσεις περί ολέθριων φοροεισπρακτικών μέτρων στην αύξηση των
τελών κυκλοφορίας των Ι.Χ. κατά 20% που εξήγγειλε η κυβέρνηση για το 2012. Και αυτό, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, επειδή «το παιχνίδι έχει πλέον χαθεί και η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη».

Την ίδια στιγμή, το μέτρο της απόσυρσης δεν κατάφερε να λειτουργήσει σαν «φιλί της ζωής» για το χειμαζόμενο κλάδο των τεσσάρων τροχών, δεδομένου ότι το ενδιαφέρον ήταν πενιχρό παρά το χείμαρρο προσφορών. Κοινό μυστικό αποτελεί, εξάλλου, για τα στελέχη του κλάδου το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος όσων οδήγησαν στην ανακύκλωση το παλαιό Ι.Χ. τους, δεν αγόρασαν καινούργιο, αλλά επιδίωξαν να πουλήσουν το πιστοποιητικό απόσυρσης.

«Η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών, η εκτίναξη της τιμής της βενζίνης και η υπερφορολόγηση του αυτοκινήτου, έχουν καταστήσει είδος πολυτελείας το Ι.Χ.» αναφέρει ο κ. Κυράτσος.

Με τα υφιστάμενα δεδομένα, τα στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου εκτιμούν ότι οι πωλήσεις θα περιοριστούν στο 1/3 και δεν θα ξεπεράσουν τις 130.000 σε σχέση με το 2007-2008. Το 2010 οι ταξινομήσεις Ι.Χ. ανήλθαν στις περίπου 141.500, καταγράφοντας πτώση 46,8%, σε σχέση με το μέσο όρο της τελευταίας εξαετίας, ενώ από το 2009 μέχρι σήμερα έχουν χαθεί περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, το πρώτο τετράμηνο του 2011 ταξινομήθηκαν 35.457 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, δηλαδή κατά 50,6% λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010 (71.813 αυτοκίνητα). Η απόσυρση ενίσχυσε τον αριθμό των ταξινομήσεων, κατά μόλις 16,3%, σε σχέση με τον περασμένο Μάρτιο.

Απτή απόδειξη της σφοδρότητας της κρίσης είναι το γεγονός ότι τους πρώτους τέσσερις μήνες της φετινής χρονιάς, ταξινομήθηκαν 25,6% λιγότερες μοτοσυκλέτες άνω των 50cc (συγκριτικά με το 2010), την στιγμή που -κατά την εξεταζόμενη περίοδο- το συγκεκριμένο μέγεθος καταγράφει ανοδική πορεία.

Τίτλοι τέλους στα πολυτελή αυτοκίνητα
Αξιοσημείωτο πάντως είναι το γεγονός ότι εξαιτίας της κρίσης η «παραδοσιακή» τάση των Ελλήνων να αγοράζουν πολυτελή αυτοκίνητα τείνει να αποτελέσει παρελθόν, καθώς το πρώτο τετράμηνο του 2011 ταξινομήθηκαν:

- 478 Mercedes έναντι 1.401 το αντίστοιχο διάστημα του 2010

- 174 Chrysler έναντι 417 το αντίστοιχο διάστημα του 2010
- 9 Porche έναντι 75 πέρυσι και 116 το 2009 (το εξεταζόμενο διάστημα)
- 2 μόλις Jaguar έναντι 12 πέρυσι και 40 το 2009 (το εξεταζόμενο διάστημα)

- καμία Ferrari to 2011 έναντι τριών το αντίστοιχο διάστημα του 2010 και οκτώ το 2009 (το εξεταζόμενο διάστημα)
Φορο-τσουνάμι
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, το αδιέξοδο του κλάδου δεν οφείλεται μόνο στην κρίση, αλλά και στην υπερφορολόγηση του Ι.Χ., όπως και στην κατακόρυφη αύξηση της τιμής της βενζίνης. Είναι ενδεικτικό ότι την τελευταία διετία:

- αυξήθηκε δύο φορές ο ΦΠΑ
- αναπροσαρμόστηκαν τα τέλη κυκλοφορίας
- επιβλήθηκε φόρος πολυτελείας στα μεσαία και μεγαλύτερα αυτοκίνητα
- η τιμή της βενζίνης αυξήθηκε περισσότερο από 50 λεπτά το λίτρο το 2010.


Πηγή:www.capital.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More