4 Αυγ 2011

"Ώρα μηδέν" για την ελληνική ακτοπλοΐα

Επιστροφή στη δεκαετία του ΄90, όταν το 70% του ετήσιου όγκου εσόδων της ακτοπλοΐας παραγόταν τους καλοκαιρινούς μήνες, διαβλέπει η εταιρεία ναυτιλιακών συμβούλων και υπηρεσιών XRTC.

Στην ετήσια έρευνά της, την οποία παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της, κ. Γιώργος Ξηραδάκης, περιγράφει με τα πιο μελανά σημεία τις προοπτικές του ακτοπλοϊκού εφοπλισμού στην Ελλάδα, εξαιτίας των ιδιαίτερα αρνητικών τους αποτελεσμάτων, αλλά και των παθογενειών της αγοράς.

Με τις εταιρείες να παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες ζημιές της ιστορίας τους, ο κ. Ξηραδάκης ανέφερε ότι η πορεία του κλάδου θα επιδεινωθεί από τη συνεχιζόμενη πτώση της κίνησης προς τα νησιά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα κατά τους χειμερινούς μήνες όταν η κίνηση θα είναι ακόμα πιο περιορισμένη και το βάθος των επιπτώσεων της εφετινής σαιζόν θα φανεί στα αποτελέσματα του 2011.

Μιλώντας ως τεχνοκράτης δε, σημείωσε ότι με βάση τις χρηματοοικονομικές συνθήκες επικρατούν στον κλάδο και την συρρίκνωση της περιόδου αυξημένης κίνησης δεν θα έπρεπε να υπάρχει κανένα απολύτως δρομολόγιο πλοίου αμέσως μετά τη λήξη της, η οποία επίσης δεν πρόκειται να καλύψει τις συμποσούμενες ζημιές των εταιριών λόγω καυσίμων και ανελαστικών δαπανών.

Περιγράφοντας την εικόνα που επικρατεί εφέτος στην ακτοπλοΐα, η μελέτη τονίζει ότι οι δημοσιονομικές προσαρμογές στην Ελλάδα επηρεάζουν την συγκεκριμένη αγορά για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ενώ θεωρεί " πιο αναγκαίες από ποτέ είναι οι συγχωνεύσεις και συνεργασίες στην εσωτερική αγορά οι οποίες θα επιτρέψουν τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας".

Αυτό που επίσης επισημαίνει η XRTC είναι ο αυξανόμενα άκριτος ανταγωνισμός στις γραμμές «φιλέτα», όπως π.χ. αυτές της Κρήτης, ο οποίος περιόρισε σημαντικά τα έσοδα και επομένως τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών και αποτελούν απειλή για τη βιωσιμότητα των εταιριών και της αγοράς. "Σημαντική είναι η πιο ψύχραιμη αξιολόγηση του ανταγωνισμού. Οι εξοντωτικές επιθετικές τιμολογιακές πολιτικές των τελευταίων ετών το μόνο που κατάφεραν ήταν η δραματική μείωση του μέσου εσόδου ανά Μονάδα Μεταφορικού Μέσου που συντέλεσε στα αρνητικά επίπεδα EBITDA", σύμφωνα με τον κ. Ξηραδάκη. Και σε αυτό το πεδίο, οι εταιρίες θα πρέπει να μπουν σε μια σοβαρή αξιολόγηση των εσωτερικών τους διαδικασιών ώστε να εξασφαλίσουν αποδοτικότερες λειτουργίες και να επιτευχθεί ένα υψηλότερο επίπεδο ανταγωνιστικότητας.

Αυτό δε, που τόνισε η εταιρεία είναι ότι ένας αρκετά θετικός δείκτης EBITDA είναι ο εγγυητής βιώσιμων λύσεων στον κλάδο. "Ο ανταγωνισμός είναι προφανώς κάτι καλό, προσφέροντας οφέλη στον τελικό χρήστη, αρκεί να είναι υγιής και να εγγυάται τη βιωσιμότητα της αγοράς".

Η κατάσταση στην οποία περιήλθε η ακτοπλοΐα την τετραετία 2006-2010 ήταν εσφαλμένη και οδήγησε τις εταιρίες στο να επικεντρώνουν την προσοχή τους στα μερίδια αγοράς, σαν να περίμεναν συνεχιζόμενη αλματώδη αύξηση της ζήτησης. Αντιθέτως η αγορά συρρικνώθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης, παγκόσμιας, ευρωπαϊκής και εγχώριας και οι στρατηγικές αύξησης των μεριδίων αγοράς αποτέλεσαν "νάρκες" στα χέρια αυτών που τις επιζητούσαν.

Ρόη Χάικου

roi.haikou@capital.gr



Πηγή:www.capital.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Facebook Digg Stumbleupon Favorites More